In het ideale geval vormen de op te leggen sancties voor overtreding van artikel 20 lid 1 een opbouwend geheel, waarin de maatregelen steeds iets zwaarder worden. Hierbij moet goed nagedacht worden over hoeveel tijd er tussen de overtredingen mag zitten: ga je na een jaar zonder overtredingen opnieuw waarschuwen of leg je een zwaardere straf op? Bovendien is het belangrijk om de te nemen maatregelen van tevoren te communiceren richting de verstrekkers, zodat deze weten wat ze kunnen verwachten. Alle keuzes die een gemeente hierin maakt worden zorgvuldig vastgelegd in helder en transparant beleid. Door dit vooraf goed in kaart te brengen en precies te documenteren is de opvolging van de controles straks een stuk overzichtelijker.
4.2.1 Handhavingsarrangement - Welke sancties zijn mogelijk?
De Alcoholwet en de Algemene wet bestuursrecht bieden diverse mogelijkheden om op te treden tegen overtredingen van artikel 20 lid 1. Afhankelijk van het type verstrekker zijn er verschillende sancties mogelijk. De typen verstrekkers waartussen rechtshalve, en daarmee sanctie technisch een onderscheid wordt gemaakt zijn de volgende:
- Niet vergunningsplichtige bedrijven
- Vergunningsplichtige bedrijven - Horecabedrijf
- Vergunningsplichtige bedrijven - Slijtersbedrijf
- Ontheffingsplichtige situaties (zoals evenementen)
Hieronder vindt u een matrix met daarin per type verstreklocatie de sanctiemogelijkheden op basis van een overtreding van artikel 20 lid 1.
Relevant(e) wetsartikel(en)
Toepasbaar op type verstreklocaties
artikel 44 Alcoholwet
artikel 125 lid 3 Gemw
artikel 5:20 Awb
Schorsen van de vergunning voor maximaal 12 weken
Vergunningsplichtige bedrijven - Horecabedrijf
Vergunningsplichtige bedrijven - Slijtersbedrijf
Intrekken van de vergunning
Vergunningsplichtige bedrijven - Horecabedrijf
Vergunningsplichtige bedrijven - Slijtersbedrijf