Het begint allemaal met de creatie van draagvlak binnen de gemeente. Een goede implementatie en uitvoer van het middel staat of valt met bestuurlijk draagvlak. Als in een vroeg stadium hierover wordt nagedacht, is de kans des te groter dat testkopers in de gemeente ingezet kunnen worden. Door het bestuur in een vroege fase en op verschillende daaropvolgende momenten te betrekken, zal dat tot meer begrip en betere besluitvorming leiden.
Om die reden is het van uiterst belang dat de burgemeester in een zeer vroeg stadium wordt betrokken. Hieronder vindt u een stappenplan van de wijze waarop dat proces plaats kan vinden.
Proces bestuurlijk draagvlak
1: Memo voor de burgemeester
Als beleidsmedewerker stelt u in afstemming met uw manager een memo op voor de burgemeester. Download de tips voor het opstellen van deze memo. Het verdient aanbeveling om het hoofdstuk ‘De Testkoper’ als bijlage aan deze memo toe te voegen. Download dit hoofdstuk als losstaand document. Tot slot kunt u eraan refereren dat de memo gebaseerd is op de handreiking Alcoholwet die in opdracht van het ministerie van VWS en de VNG is opgesteld.
2: De burgemeester aan zet
De burgemeester heeft nu de volgende opties:
- De burgemeester besluit de kwestie zelf af te doen en besluit geen verdere opvolging aan de memo te geven; testkopers worden niet ingezet.
- De burgemeester besluit de kwestie zelf af te doen en geeft opdracht over te gaan tot de implementatie van testkopers.
- De burgemeester besluit de kwestie voor te leggen aan het college. Gezien het belang van gemeentebreed draagvlak in deze kwestie zal dit een keuze zijn die vaak gemaakt wordt.
3: Het college aan zet
Als de burgemeester ervoor kiest het college te betrekken bij het besluit, heeft het college de volgende opties:
- Het college besluit de kwestie zelf af te doen en geeft direct een negatief advies aan de burgemeester aangaande de inzet van testkopers. De burgemeester zal dit advies (hoogstwaarschijnlijk) opvolgen. Voor openbaarmaking van dit besluit wordt dit ter kennisgeving toegezonden aan de raad.
- Het college besluit de kwestie zelf af te doen en geeft direct een positief advies aan de burgemeester aangaande de inzet van testkopers. De burgemeester zal dit advies (hoogstwaarschijnlijk) opvolgen. Voor openbaarmaking van dit besluit wordt dit ter kennisgeving toegezonden aan de raad.
- Het college besluit de kwestie voor te leggen aan de raad. Gezien het belang van gemeentebreed draagvlak in deze kwestie zal dit een keuze zijn die regelmatig gemaakt wordt.
4: De raad aan zet
Als het college ervoor kiest de raad te betrekken bij het besluit, heeft de raad de volgende opties:
- De raad geeft direct een negatief advies aangaande de inzet van testkopers. Dit advies zal (hoogstwaarschijnlijk) worden overgenomen.
- De raad geeft direct een positief advies aangaande de inzet van testkopers. Dit advies zal (hoogstwaarschijnlijk) worden overgenomen.
Anoniem
In onze gemeente is een nalevingsonderzoek uitgevoerd om de alcoholverstrekking aan jongeren in beeld te brengen. Het doel was om daarna handhaving met testkopers in de zetten, maar uiteindelijk duurde het lang tot daadwerkelijk de testkopers in actie kwamen. Net zoals bij de horeca-ondernemers, verenigingen heb je ook binnen de gemeente nog een cultuur dat het drinken van alcohol door jongeren als het ware ‘normaal’ is. Daarnaast krijgt handhaving niet voldoende prioriteit, omdat andere zaken belangrijker zijn.
Daarom een goede tip: Zorg ook tijdig voor draagvlak binnen je gemeente, bij het bestuur, MT, leidinggevende en collega’s. Door ze bijvoorbeeld goed te informeren, door een deskundige over de gevaren van alcoholgebruik bij jongeren. Zo heeft bij ons een interactieve presentatie door de GGD in de vergadering van het college van b&w plaatsgevonden. Dit op een ludieke wijze, met een glas alcoholvrije wijn erbij!