Om te kunnen handhaven dienen de BOA’s aan bepaalde vereisten te voldoen en is er ook voldoende capaciteit nodig.
4.2.1 Kwaliteit
De uitvoering van toezicht en handhaving op de Alcoholwet vraagt om gedegen kennis en expertise. In een ministeriële regeling worden enkele eisen vastgelegd die worden gesteld aan de Alcoholwet-toezichthouder. De toezichthouder moet tevens Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA) zijn en moet een examen over de Alcoholwet met goed gevolg hebben afgelegd. De belangrijkste reden waarom Alcoholwet-toezichthouders ook moeten beschikken over een BOA-bevoegdheid, is dat zij dan ook de artikelen van strafrechtelijke aard kunnen handhaven. Zowel BOA’s in domein I (Openbare Ruimte), als in domein II (Milieu, Welzijn en Infrastructuur) zijn bevoegd om de Alcoholwet te handhaven. In de Circulaire Buitengewoon Opsporingsambtenaar staat de Alcoholwet direct genoemd onder domein I. In domein II volgt de bevoegdheid om de DHW te handhaven indirect uit de Wet Economische Delicten (WED). De keuze voor een BOA in domein I of II zal afhangen van de beschikbare capaciteit en van de gekozen toezichtstrategie.
Naast de formele vereisten waar een BOA aan moet voldoen, is het voor de handhaving ook een vereiste om de mogelijkheid te hebben in de weekenden en ‘s nachts te werken. Ook kan het voor een BOA waardevol zijn om een training te volgen op het gebied van (de-escalerende) gespreksvoering.
4.2.2 Capaciteit
De benodigde toezichtscapaciteit kan worden bepaald op basis van het gemeentelijk handhavingsplan. Dit bevat bijvoorbeeld:
- Het aantal controles per jaar;
- De duur van de controles;
- Of de controles worden gecombineerd met andere controles;
- Of de controles alleen of in duo worden uitgevoerd.
In de benodigde toezichtscapaciteit kan op diverse wijzen worden voorzien. Voor grotere gemeenten is het vaak een mogelijkheid om de capaciteit zelfstandig te organiseren vanwege de aanwezige budgetten. Voor kleine en middelgrote gemeenten, waar budget mogelijk minder vanzelfsprekend is, kan een regionale samenwerking een optie zijn. Ook kan de controle van de naleving op dronkenschap worden gecontroleerd met de controle van de naleving op leeftijdsgrens. Bovendien is het ook toegestaan voor een gemeente om toezichtscapaciteit extern in te kopen. In het deel over de leeftijdsgrens vindt u overwegingen bij de verschillende manieren om in de benodigde toezichtscapaciteit te voorzien.
4.2.3 Veiligheid waarborgen
Als BOA’s op pad gaan om te handhaven op de aanwezigheid van personen in kennelijke staat van dronkenschap, kunnen zij te maken krijgen met dronken gedragingen of agressie. Er zijn verschillende voorzorgsmaatregelen mogelijk om escalerende situaties te voorkomen:
- Ga met twee BOA’s op pad om de veiligheid te vergroten. Bovendien worden hierdoor eventuele overtredingen door twee personen geobserveerd, wat het verhaal sterker maakt.
- Overleg met de politie of zij voor veiligheidsondersteuning kan zorgen. Als BOA’s met de politie afstemmen wanneer ze gaan controleren, kan de politie zorgen voor ondersteuning wanneer dit nodig is. Hiertoe geven de BOA’s vooraf aan de meldkamer van de politie door wanneer zij actief zullen zijn in een gemeente, met eventuele vermelding van gebied en inrichtingen.
- Ook is het verstandig dat BOA’s bij de politie melden wanneer deze een gesprek aangaan met een leidinggevende over geconstateerde feiten. Zo kan er ingegrepen worden, mocht de situatie escaleren.
- Daarnaast kunnen BOA’s ook tijdens hun werk per mobiele telefoon assistentie inroepen van politie.
- Overweeg het gebruik van bodycams. Deze kunnen het veiligheidsgevoel van BOA’s vergroten en de kans op escalatie verkleinen. Het gebruik van bodycams kan een controle wel zichtbaar maken, maar dat hoeft geen nadeel te zijn voor dit type controle.