Naast de verslaglegging verdient het ook aanbeveling om de resultaten (zowel met als zonder overtreding) zo spoedig mogelijk terug te koppelen richting de verstrekker. Directe, gerichte feedback kan de kans op verbetering aanzienlijk vergroten. Wanneer een verstrekker pas weken later bericht ontvangt, is de kans klein dat hier nog passend op gereageerd kan worden binnen de interne organisatie van de verstrekker. Hiermee gaat een potentieel leermoment verloren. Ook heeft de verstrekker bij directe terugkoppeling de gelegenheid om een verklaring af te leggen.
Bij de terugkoppeling is het belangrijk om duidelijk te communiceren wanneer, waar en welke overtreding is geconstateerd en wat de vervolgstappen zijn bij een eventuele nieuwe overtreding binnen een bepaalde in het beleid vastgestelde tijdsperiode. De overtreder kan ook nogmaals gewezen worden op het sanctiebeleid van de gemeente.
In het geval van een directe, mondelinge terugkoppeling is het raadzaam dat de BOA het gesprek in een rustige situatie aangaat. In een drukke zaak met muziek en veel klanten is de kans op inmenging immers groot. Mocht dit een te groot obstakel vormen, dan is het raadzaam dat de BOA op een later moment terugkomt. In dit geval is het wel gewenst om een melding te maken van de overtreding bij de politie, zodat het voorval niet voort zal duren.